پادویش

iNoti

پادویش

iNoti

نگذارید بازاریاب های دیگر این مقاله را بخوانند

نگذارید بازاریاب های دیگر این مقاله را بخوانند

نگذارید بازاریاب های دیگر این مقاله را بخوانند

اصلا روزهای جالبی را نمیگذراندم ، هر روز که به تاریخ چکم نزدیکتر می شدم استرسم بیشتر می شد. جدیدا صبح ها در قفسه سینه ام احساس سنگینی و درد میکردم.
آدم گاهی در چنین مواقعی شروع میکند خودش را سرزنش کردن. چرا کار من به جایی رسید که اعتبارم تا این حد کم شود. هیچ کدام از کسانی که از آنها پول قرض خواسته بودم ، جواب مثبت نداده بودند.
از طرف دیگر مسئله ای هم بود که بیش از بقیه آزارم میداد ، عده ای تلفن من را جواب نمیدادند و من احساس میکردم که پشت این جواب ندادن جملاتی این چنینی را هم گفته اند:
  • باز این بازاریابه زنگ زده بگه بیا فلان چیز و بهت بفروشم
  • باز این رفته تو یه جریان بازاریابی جدید و ... و صدها جمله این چنینی...
ناگهان تلفنم زنگ خورد ، آقای شایانی از مشتریان سابقم بود ، حدود یک سال و نیم پیش توی یک جریان بازاریابی باهاشون آشنا شده بودم. یکم احوال پرسی کردیم و بعد یک راست رفت سر اصل مطلب. از شخص واسطی که باعث آشنایی ما بود شنیده بود که من چک دارم و خودش پیش قدم شده بود برای قرض دادن پول!
بعد از قطع تماس برایم باور نکردنی بود که یک مشتری حالا در چه سطحی از اعتماد نسبت به من به عنوان یک بازاریاب قرار گرفته است. و شروع کردم به بررسی علل و نتایجی که همچین حالتی از ارتباط با مشتری میتواند داشته باشد.
در چند تیتر پایین سعی میکنیم تا قسمتی از این بررسی و تعامل را برای شما بازتاب دهیم:

به عنوان یک بازاریاب با مشتری قرار ملاقات بگذارید ، به عنوان یک دوست از جلسه خارج شوید

آشنایی حضوری با مشتریان یک راه حل ایده آل برای شروع یک پروسه ارتباط با مشتری ارگانیک است. در چنین ارتباطی افراد از علایق ، نگرانی ها ، جزئیات مشاغل شخصی خود اطلاعات ارزشمندی به شما میدهند که در مسیر توصیف محصول یا خدمات برای هدف نهایی شما این اطلاعات اهمیت پیدا میکند.
از طرفی در چنین جلساتی گاهی اطلاعاتی شخصی تر مثل ماه تولد ، اطلاعاتی درباره اعضای خانواده و دغدغه های شخصی افراد به دست می آورید که میتوانید از آن ها برای ادامه جریان ارتباط با مشتری بهره ببرید.
شما به عنوان یک فرد مسلط به بازاریابی در جلسات با مشتریان خود احتمالا کاغذ و قلمی همراه دارید برای ثبت یادداشت های حاصل از گفتگوهای مسیر جلسه ، این یادداشت اندکی از اطلاعات شخصی را هم نگه داری کنید.

از اطلاعات مشتریان خود یک پایگاه داده ساده تشکیل دهید

کارکردن با فایل های اکسل را فرا بگیرید ، یک پایگاه دانش ساده از مشتریان خود تشکیل دهید . در این پایگاه داده اندکی از اطلاعات فردی آن مشتری را هم لیست کنید . به عنوان مثال:
  • تاریخ تولد
  • شغل
  • رویدادهای مرتبط با شغل شخص (مثل نمایشگاه ها ، همایش ها ، سمینارها و ...)
و ...
این جزئیات شخصی بهانه های موجه و مناسبی را در اختیار شما قرار میدهد تا مشتریان خود را به دوست تبدیل کنید ، حتی اگر آن مشتری هنوز قراردادی با شما عقد نکرده است.

مشتری را به بازاریاب تبدیل کن

بعضی از مشتریان پتانسیل بالایی برای فروش محصول یا خدمات شما در حیطه کاری خود دارند ، تا جایی که حتی گاهی اوقات خود شما از شنیدن ایده های خلاقانه او برای بکار بستن این خدمات شگفت زده میشود.
چنین مشتریانی را شناسایی کنید ، آنها را لیست کرده و نقشه راهی برای همراهی آنها تا رسیدن به مرحله بازاریابی تخصصی تهیه کنید. این فرایند بازاریابی هدفمند و توسعه پذیر امکان سود دهی را برای شما چندین برابر میکند.نقش پایگاه داده ای که تشکیل داده اید برای نیل به هدف تبدیل مشتری به بازاریاب اهمیتی کلیدی دارد.

و سخن پایانی : ارتباط ایجاد شده را حفظ کنید

حال شما به عنوان یک بازاریاب وارد جلسه شده اید و به عنوان یک دوست از جلسه خارج شده اید. این ارتباط دوستی را بطور ارگانیک و با کمک ابزارهایی مثل پایگاه داده خود ادامه دهید.
به عنوان مثال گاهی با مشتری خود تماس بگیرید و او را به دیدن یک رویداد مرتبط با شغل یا تخصص اش تشویق کنید ، حتی اگر به دلیل گرفتاری شغلی دعوت شما را نپذیرد نیز تماس شما تاثیر خود را در یادآوری شدن به مشتری گذاشته است.
پیامک تبریک تولد صمیمانه و هزاران دلیل و بهانه ی دیگر برای حفظ و نگهداری ارتباط با مشتری به شیوه ای دوستانه و ارگانیک.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد